Thursday, December 12, 2013

Marah pasai kualiti dikatanya punching bag - respon seorang pekerja kilang kepada injinia propesional minyak dan gas yang hebat

semalam heboh di laman sosial serta web rasmi sebuah NGO di mana salah seorang ahlinya, yg jugak saorang injinia propesional mengupas keadaan kebanyakan rakyat yang mengeluh mengenai keluaran terbaru Proton Perdana, yang dah memang sekali tengok, bukan mirip dah, tapi memang sebijik, seketoi honda accord 2011. (aku la punya mata, mungkin aku rabun).

lepaih tu dia kata pasepa kita terlalu kasaq atau pun saja nak melepaihkan kegeraman terhadap produk2 ni sedangkan ada saja company luaq yang buat benda yang sama (rebadging) tapi tak dimaki dikutuk dikritik sedemikian ghopa? lantas dia mengeluaqkan fakta yg ada beberapa contoh rebadging oleh beberapa kompeni len seperti Chevrolet Tahoe vs Cadillac Escalade, Holden Redline vs Chevrolet Lumina.

Tak di nafikan memang ada jugak persamaan, tapi kalau hang tengok sekali imbaih tadak laaaa jadi macam kat perdana 2013 ni yang tengok2 ja orang dah kata - "ni honda accord" "ni proton+honda = pronda".

masalahnya, jangan nampak sebelah mata. hang buat national car utk meng'afford'kan rakyat hang beli sebagai kemudahan sebab terang2 dah memang imported cars 300% dari harga supplier disebabkan cukai.
hang rebadging p lah nak tiru sapa pun, lagu mana pun. tapi masalah perlaksanaan kat malaysia ni, product yang di rebadge pun hangpa juai, product hasil rebadging pun hangpa juai dalam masa yang sama. adil ka?

kalau hang nak compare buah epal vs buah epal, banyak benda dah lari sebenaqnya.
1) Situasi kat amarika - hang compare Cadillac vs Chevrolet. Holden vs Chevrolet. Tiga-tiga under General Motors. logik la depa produce rebadging Brand lain-lain tapi product sama. Satu kampeni tapi sub kampeni len-len. Proton dengan Honda satu kampeni ka? habih kuat joint-venture, itu pun kalau ada la. makna kata kita beli design depa. p mai p mai pun duit p kat general motors jugak. Engineering analysis hang maybe different sebagai variation utk brand yang different, tapi hakikatnya ia nak tambah range of product jugak yang in the end under General Motors. Proton ada hakikat yang sama ka buat rebadging?

2) Holden Redline vs Chevrolet Lumina - sekali imbaih memang nampak sama. memang jadi macam perdana vs accord ni. tapi ada kelainan. market Holden Redline ni dekat Australia. market Chevrolet Lumina ni TAKDAK dekat Australia. hang baca ni:

"General Motors has launched the 2014 Chevrolet SS sports sedan in the United States, just a few days after the original Holden Commodore SS V debuted in Australia. The external difference between the two is pretty much just the badge on the grille, and the U.S. model will also be sourced from Australia.http://www.themotorreport.com.au/57273/2013-holden-ssv-redline-manual-sedan-review

Dia kata apa? chevrolet buat benda sama, source pun amik dari australia. tukaq logo kat gril saja. tapi kat ostolia depa x bok kuaq model chevy. pasai depa bok kuaq holden. kita plak lagu mana? becambah dah orang dok pakai accord 2011, 2 tahun lepaih tu hang bok kuaq benda sama logo lain. harga mungkin akan jadi lebih murah, tapi kamon la..

ni kalau hampa tengok gambaq2 ni..semua lebih kurang tapi ada kelainan. sama ada ghopa atau pun market.





Holden began to export vehicles in 1954, sending the FJ to New Zealand.[154] Exports to New Zealand have continued ever since, but to broaden their export potential, Holden began to cater their CommodoreMonaro and Statesman/Caprice models for both right- and left-hand drive markets. The Middle East is now Holden's largest export market, with the Commodore sold as the Chevrolet Lumina since 1998, and the Statesman since 1999 as the Chevrolet Caprice.[113] Commodores are also sold as the Chevrolet Lumina in BruneiFiji and South Africa, and to Brazil as the Chevrolet Omega.[148][155] Pontiac in North America also imported Commodore sedans from 2008 through to 2009 as the G8.[156] The G8's cessation was a consequence of GM's Chapter 11 bankruptcy resulting in the demise of the Pontiac brand.

apa dia kata? Commodore sold as Chevrolet Lumina. Statesment as Chevrolet Caprice. maksudnya kedua-dua product ni takkan clash di negara yang dijuai product rebadging tu. opposite gila dengan apa yg jadi kat negara kita ni.

honestly macam aku cakap awai2..rebadging tak salah. memang norm pun di dunia automobil. tapi buat bagi betui la. sebab tu bagi aku Perodua sebenaqnya 5 anak tangga ke depan dari Proton.Depa bekerjasama dengan Toyota untuk produce Myvi. Toyota produce Passo. (pembetuian fakta oleh bekas injinia Perodua - perodua tak rebadge tapi work together dengan toyota dalam penghasilan myvi) Tapi kat malaysia tak dak kan Passo? Daihatsu Move utk produce Kenari. tapi ada ka Passo dan Move depa juai jugak kat malaysia? tadak kan?

so wahai injinia yang hebat, artikel hang hebat. tapi jangan salahkan rakyat memberi pandangan. rakyat dah lama sengsara dengan banyak aspek. termasuk la dunia permotoran. hang tuding kata rakyat gunakan proton sebagai punching bag, tapi hakikatnya memang Proton mmg quite a mess. dah la harga pun tak murah mana.

nak refer tulisan injinia tersebut, ni link dia.
utk pengetahuan injina tersebut adalah senia saya semasa mengaji dulu dan kami memang saling mengenali(2 thn senia).

ni hanyalah balasan aku terhadap tuntutan beliau supaya rakyat malaysia lebih 'fair' katanya.
aku hanya seorang pekerja kilang. mungkin ramai yang akan kata "patut la hang kerja kilang ja.."
no problem.

No comments:

Post a Comment