Tuesday, December 17, 2013

Rakyat marah pasai kenaikan tol kerana rakyat tau syarikat tol buat untung, dikatanya pemikiran simplistic - respon pekerja kilang kepada injinia hebat minyak dan gas hebat (lagi)

Ok.
Rakyat yang tak mau bayaq tol, guna jalan besa. ni menteri bekas ceo maybank kata. yang ni statement menteri yang bukan dipilih tapi dilantik.

Rakyat maghah. tapi injinia yang gah hebat membekap proton hari tu, iaitu injinia hebat oil dan gas yang hebat, katanya, pemikiran rakyat atau pun tuntutan rakyat bahawa syarikat konsesi tol telah berlipat kali ganda untung adalah PEMIKIRAN SIMPLISTIK.

hangpa tau ka makna SIMPLISTIK ni?
cuba bukak thesaurus tengok. perkataan sinonim yang pertama keluaq ialah CHILDISH. dalam erti kata lain kebudak-budakan. tapi itu mungkin bukan apa yang injinia hebat ni mau maksudkan. yang dia mau maksud kan:  "An argument that glosses over or omits relevant facts and presents trite, hackneyed, slogan-like statements and sound bites is indeed SIMPLISTIC." Maksudnya, senang cerita, dia kata tuntutan rakyat mengenai kompeni2 ni dah buat untung kaw2 adalah tidak relevant. make sense jugak sebenaqnya dengan CHILDISH tadi. makna kata injinia hebat tadi kata rakyat berfikiran kebudak budakan.

aku nak tanya hang wahai injinia minyak dan gas yang pernah kerja ford, petronas dan arab saudi, hang tak penah kena saman ka kot jalan besa? hang habaq mai kat aku, adakah rakyat tak pikiaq, cuba la, kalau tiba2 memang ramai pakat lalu jalan besa, hang ingat depa nak biaq? depa boleh ja tambah kamera, tambah road block, tambah macam2 lagi. Depa BOLEH buat.

hang jangan lupa AES lagi. P Mai P Mai depa jugak yang Kaut. hang kata rakyat berfikiran simplistic?

"Kentucky state law requires toll collection to cease once the road's construction bonds are paid off. As a result, the last two Kentucky parkways to charge tolls were de-tolled in November 2006."
Undang-undang negeri kentaki menetapkan bahawa kutipan tol mestilah dihentikan apabila bon pembinaan jalan/hiway telah habis dibayaq. 

"the federal Interstate Highway program was established, funding non-toll roads with 90% federal dollars and 10% state match, giving little incentive for states to expand their turnpike systems. Funding rules initially restricted collections of tolls on newly funded roadways, bridges, and tunnels. In some situations, expansion or rebuilding of a toll facility using Interstate Highway Program funding resulted in the removal of existing tolls."
Program Lebuhraya Antaranegeri telah diwujudkan, membiaya 90% uang pusat dan 10% dari kerajaan negeri. 

"Maintenance is generally the responsibility of the state department of transportation."
Penyelenggaraan adalah bidang kuasa dan tanggungjawab Jabatan Kenderaan.

"About 70 percent of the construction and maintenance costs of Interstate Highways in the United States have been paid through user fees, primarily the fuel taxes collected by the federal, state, and local governments."
Sebanyak 70% dari pembinaan dan penyelenggaraan hiway di US telah dibayar menerusi cukai pengguna, terutamanya cukai minyak yang dikutip oleh pusat, negeri dan kerajaan tempatan. 

agak2 hangpa paham dak quote2 yang aku list kat ataih ni?
ni adalah antara pelaksanaan "de-toll" atau pun lebih korang makna dia buang tol.

jangan kata malaysia tak leh buat.
sumber mana aku amik? study bro study.

ni post injinia minyak dan gas yang hebat itu. memang hebat sebab boleh kata rakyat berfikiran simplistic. tapi ada jugak points dia yg aku x nafi.

tapi hang jangan sewenang wenang kata rakyat bersifat simplistic.
biaq la hangpa nak kata "patut la hang gheja kilang ja".
no problem






No comments:

Post a Comment