Assalamualaikum
dan Salam sejahtera buat semua.
Akhiaq-akhiaq
ni banyak diperkatakan tentang hudud (sebenaqnya lama dah Cuma isu ni
dibangkitkan ikut keadaan), PAS kata nak buat hudud awat tak buat di Kelantan,
Najib dan Muhyiddin pulak menyambung kata-kata keramat Mahathir iaitu Hudud
TIDAK BOLEH DAN TIDAK AKAN DILAKSANAKAN di Malaysia, dan sebagainya.
Benda
yang kita perlu tau dahulu ialah Apa itu
Hudud, dari mana ia datang, apa bentuk-bentuk nya, apa bidang hukumannya, apa
contoh-contoh perlaksanaannya, apa kesan perlaksanaan dan apa kesan tidak
melaksanakan hudud.
1.
Apa itu Hudud
Hudud adalah jamaq daripada
perkataan Had. Apa dia Had? Batasan, perenggan, borderline, atau dalam bahasa
lebih senang pehe, undang-undang lah. Semua arahan atau batasan yang ditentukan
Allah SWT di dalam Al-Quran menyebut bahawa mereka yang merujuk selain dari
hukum Allah SWT berada di dalam KESESATAN YANG NYATA. Ni bukan ana cakap tapi
Allah SWT cakap. Ok? So apa yang susah sangat nak faham hudud ni? Tuhan Maha
Pencipta, semua benda Dia cipta, dia tau la segala mak nenek akar umbi dan yang
mana dijadikan panduan untuk manusia macam kita. Appara. Itu pun tak leh nak
percaya dan ikut, memang jahil sungguh lah ummat kita ni.
2.
Dari mana ia datang
Dah diterangkan di atas.
Hukum Hudud adalah ciptaan Allah SWT, bukan ciptaan Nabi SAW, khalifah-khalifah
mahupun ulamak-ulamak atau pun tuan guru-tuan guru. Ia adalah ciptaan dan
arahan Allah SWT, Pencipta Sekalian Alam. Bila Tuhan itu Pencipta Sekalian
Alam, segala selok belok alam Dia tau, sebab Dia yang buat. Setiap titisan
hujan yang turun ke bumi Allah SWT tau apa isi di dalamnya, berapa banyak
titisan hujan, individu-individu titisan hujan terbabit. Sebab Dia yang buat.
Jumlah daun yang berguguran di seluruh dunia pada setiap saat dan detik. Dia
Tau. Sebab Dia buat. Nak persoalkan apa lagi?
3.
Bentuk-bentuk Hukum Allah SWT
Terbahagi kepada Dua dari
Al-Quran dan satu sebagai Ta`zil. Hudud terbahagi kepada enam hukum, dan Qisas
secara timbal-balik hukuman. Manakala Ta`zil mengikut kesesuaian sekiranya
tiada terdapat di dalam hukum Hudud dan Qisas.
4.
Bidang-bidang hukum Allah SWT
a.
Hukum Hudud
i.
Hukuman bagi yg Berzina
ii.
Hukuman bagi yg menuduh orang
berzina
iii.
Hukuman bagi pencuri
(mengambil hak orang lain secara tersembunyi)
iv.
Hukuman bagi perompak
(mengambil hak orang lain secara berdepan)
v.
Hukuman peminum arak
vi.
Hukuman bagi orang murtad
(keluar dari Islam).
b.
Hukum Qisas
i.
Bunuh dibalas bunuh
ii.
Simbah asid dibalas simbah
asid (perumpamaan untuk senang faham)
c.
Hukum Ta`zil
Hukum yang digunakan berdasarkan kesesuaian JIKA tidak
terdapat di dalam HUKUM HUDUD DAN QISAS.
5.
Contoh-contoh Perlaksanaan
Hudud
Terdapat 2 kes
terkenal di Zaman Rasulullah SAW (ada lagi yang lain, tetapi dua ini yang
terkenal).
a.
Kes Zina Maiz bin Malik RA
Diriwayatkan bahawa Maiz RA pergi berjumpa Rasulullah SAW
untuk membuat pengakuan (revelation). Maka setelah bertemu Nabi SAW, Maiz pun
berkata:
“Ya Rasulullah (SAW) sesungguhnya aku telah melakukan zina
maka hukumilah aku”. Rasulullah SAW berpaling sambil tidak merespon apa kepada
Maiz RA. Kemudian Maiz RA bertanya buat kali kedua.
“Ya Rasulullah (SAW) sesungguhnya aku telah melakukan zina
maka hukumilah aku”. Rasulullah SAW berpaling lagi sambil tidak merespon apa
kepada Maiz RA. Kemudian Maiz RA bertanya buat kali ketiga.
“Ya Rasulullah (SAW) sesungguhnya aku telah melakukan zina
maka hukumilah aku”. Rasulullah SAW berpaling sambil tidak merespon apa kepada
Maiz RA. Sebelum Maiz RA ingin bertanya Nabi SAW buat kali keempat, Saidina Abu
Bakar RA telah menyuruhnya pulang. Namun Maiz RA tetap mahu meneruskan
pertanyaan, seraya bertanya:
“Ya Rasulullah (SAW) sesungguhnya aku telah melakukan zina
maka hukumilah aku”. Kemudian Rasulullah SAW berkata:
“Wahai Maiz, mungkinkah kamu hanya bercium sahaja?”
Jawap Maiz “Tidak ya Rasulullah, aku berzina”.
“Wahai Maiz, mungkinkah kamu hanya meraba sahaja?”
Jawap Maiz “Tidak ya Rasulullah, aku berzina”.
“Wahai Maiz, tahukah kamu apa erti Zina?”
Jawap Maiz, “Tahu ya Rasulullah”.( Zina dari segi fiqahnya
dikira kemaluan lelaki dimasukkan ke dalam kemaluan perempuan, ada pendapat
mengatakan hanya apabila seluruh kepala ashafah [kepala kote la] di masukkan ke
dalam kemaluan wanita barulah dikira berzina). Kemudian Rasulullah SAW bertanya
lagi:
“Wahai Maiz, apakah kamu berada dalam keadaan gila ketika
melakukan zina tersebut?”
Jawap Maiz RA “Tidak ya Rasulullah SAW saya berada di
dalam keadaan waras”.
Kemudian Rasulullah SAW berkata: “Pulanglah kamu dan
bertaubatlah, semoga Allah SWT mengampunkan kamu”. Motif Rasulullah SAW ini
kerana disebabkan perbuatan tersebut hanya diketahui oleh beliau sendiri dan
Allah SWT, bukan diketahui umum.
Namun Maiz RA tetap bertegas: “ Ya Rasulullah, selagi saya
tidak dijatuhkan hukuman saya akan sentiasa berperasaan saya berdosa”.
Maka Nabi SAW pun mengarah Maiz RA direjam mengikut hukum
Allah SWT. Ketika peristiwa rejam itu di lakukan, ada diantara sahabat yang
mengutuk Maiz RA dengan kesalahannya, lantas Nabi SAW bersabda (Riwayat Ibnu
Abbas RA):
“Janganlah kamu berkata yang demikian, ketahuilah bahawa
aku Nampak Maiz berenang-renang di sebuah sungai di syurga”.
b.
Kes Zina Wanita Ghamidiah
Serupa juga lebih kurang kes Maiz RA di atas, Rasulullah SAW
didatangi oleh seorang perempuan Ghamidiah yang mengandung, meminta Nabi SAW
mengadili perbuatan salahnya. Rasulullah SAW menyuruhnya pulang sehingga lah
bayi itu lahir. Kemudian wanita tersebut datang kembali setelah kandungan
tersebut di lahirkan. Rasulullah SAW sekali lagi menyuruhnya pulang sehingga
bayi tersebut “kenyang dengan susuan”. Setelah 2 Tahun kemudian wanita tersebut
kembali lagi menemui Rasulullah SAW. Kemudian Rasulullah SAW memerintahkan
wanita tersebut menyerahkan budak tersebut kepada siapa-siapa yang mampu
menyaranya, barulah kembali datang kepada Nabi SAW. Setelah selesai menyerahkan
anaknya kepada yang mampu menyaranya, baru wanita itu kembali kepada Nabi SAW,
dan baru lah selepas itu Nabi SAW mengarahkan sahabat merejam wanita tersebut.
Sama juga, ketika itu diberitakan Khalid Al-Walid RA mengutuk perbuatan wanita
tersebut, lantas Nabi SAW berkata: “Wahai Khalid, jagalah mulut kamu, kerana
sesungguhnya sekiranya Taubat wanita ini diterima Allah SWT maka tertolaklah
perbuatannya itu”. Darah memercik selepas rejaman itu dan terkena pada Khalid
RA.
c.
Rumusan dari contoh
Rasulullah SAW
Kita dapat lihat dengan terang, betapa dalam melaksanakan
hukum Allah SWT, Nabi SAW memastikan dengan jelas dan terang dahulu kebenaran
tuntutan pesalah atau pendakwa, bahkan disunatkan penghakim meragu-ragukan
dahulu si pesalah sebelum menjatuhkan hukum, seperti yang kita dapat lihat ada
kes Maiz RA. Bahkan Nabi SAW menyuruh Maiz pulang supaya bertaubat, kerana yang
mengetahui kes tersebut hanya beliau dan Allah SWT, bukan diketahui umum. Sama
juga kesnya dengan wanita Ghamidiah, tujuan Nabi SAW menyuruhnya pulang agar
peristiwa itu dapat ditamatkan dengan taubat dan pengampunan dari Allah SAW
kerana ia tidak diketahui umum. Begitu berat Baginda SAW untuk menjatuhkan
hukum, bukan senang-senang macam hakim-hakim la ni. Dalam kedua-dua kes ni,
dapat dilihat yang Nabi SAW tak pun bertanya atau memanggil pasangan si pesalah
tersebut. Tak pun Nabi SAW bertanya Maiz RA siapakah pasangan nya dan Wanita
Ghamidiah tersebut siapakah pasangannya. Itu zaman Nabi SAW. 10 tahun baginda
SAW memerintah hanya 2 kes ini saja la yang terkenal dan mungkin juga berlaku.
Terdapat juga kes jenayah lain tetapi amat minimum. Itulah kesan perlaksanaan
hukum Allah SWT. Ada pendapat cakap hanya ENAM kes jenayah saja ketika
pemerintahan Rasulullah SAW di Madinah. Dan untuk statistic, kerajaan Arab Saudi
di bawah pimpinan Raja Abdul Aziz yang memerintah selama 24 tahun, mencatat kes
jenayah terendah rekod mereka (bukan termasuk Nabi SAW), iaitu hanya 16 kes
sepanjang 24 tahun. Bermakna 1 kes dalam masa 1 setengah tahun. Kita? Setiap 5
minit pun entah2 dah ada kecurian, rogol di seluruh Negara.
6.
Kesan Perlaksanaan Hudud
Senang saja nak cakap bab ni,
semuanya berbalik kepada ketakutan kita kepada Allah SWT, ketaatan kita kepada
Allah SWT. Apa yang kita nak jajakan tentang masyarakat majmuk lah, tak sesuwei
di Negara kita lah, apa perasaan cina india lah, apa la masalah kita nak
persoai semua benda ni? Sebab tu ummat Islam makin lama makin jahil. Sebab Apa
makin jahil? Sebab tak takut Allah SWT, tak terasa keWujudan Allah SWT, tak
terasa Allah SWT itu Al-`Alim (Maha Mengetahui). Awat Allah SWT tak tau ka
Malaysia ni bermasyarakat majmuk? Awat Allah SWT tak tau ka yang perbezaan
agama di Malaysia ni? SEMUA DIA BUAT, SEMUA ATURAN DIA. Dia tau la apa yang
sesuai untuk kawai ciptaan Dia. Mai mangkaq2 yang dok kata hudud ni primitive,
tak sesuai, ni semua makhluk2 yang tak takut dengan Allah SWT, tak reti nak
bersyukur, tak sedaq keWujudan Allah SWT di mana-mana. Dia ingat dia berkuasa
di Malaysia Tuhan tak berkuasa? Tuhan kata “Kun Fayakunnn” habih camtu ja kita
ni. Mangkaq2 ni jangan kata hudud ni primitive, ada yang siap kata rekaan ahli
fikah lagi. Apa hukum kata macam ni? Jatuh aqidah. Atau bahasa sedap sikit
Murtad. Kena mengucap lain. Apa kesan dia kalau buat hudud? Kurang la jenayah,
aman la Negara. Contoh terbaik, Arab Saudi. Depa, kalau azan waktu semayang dah
dengaq, tinggai kedai apa buta ja, mana grill kunci apa teruih bergegas p
masjid semayang. Sapa yang tak p semayang tu la yang nak kena bawak p balai.
Nampak? Sifat Takutkan Allah SWT tu dah menyelubungi hati rakyat Arab Saudi
umumnya. Perempuan nak berjalan seorang diri di waktu malam, mana ada perasaan
takut kena ragut ka apa. Sebab apa? Sebab semua takutkan Allah SWT untuk
melakukan kesalahan. Kita? Cuba soal diri sendiri dan tgk Negara kita macamana
dah la.
7.
Kesan tidak melaksanakan
hudud
Ini pun senang. Jenayah
semakin bertambah, Tanya diri anda sendiri dengan keadaan Negara kita hari ini.
Culik, rogol, rompak, curi, ragut, semua ni dah sinonim dengan kehidupan
seharian. Kita nak tinggai rumah, kadang-kadang terlupa kunci rumah pun sanggup
patah balik, takut apa? Paham2 ja la kan. Kes Mawi kena ragut, kes nurin jazlin
kena rogol, semua tu. Apa jadi kat kes2 ni? Tlepaih lagu tu ja? Mana keadilan? Tanya
diri kita sendiri, rasa selamat ka tinggai dalam Negara la ni? Berani? Anda memang
best la kalau kata Negara kita selamat la ni. Tempeleng wanita untuk anda. Jauh
panggang dari api statistic jenayah Negara
kita dengan arab Saudi. Tu pun nak bangga kununnya Negara selamat. Nak selamat
macamana, institusi keselamatan macam Polis yang sepatutnya menjaga rakyat,
sebalik nya membuli rakyat? Polis,
tuan-tuan ingat sikit na, gaji anda, gaji menteri-menteri, gaji perdana menteri
dibayar oleh KAMI SEMUA YAKNI RAKYAT! ANDA SEMUA BERTANGGUNGJAWAB MENJAGA
KEAMANAN KAMI BUKAN MENINDAS KAMI! DUIT ANDA BAGI MAKAN ANAK BERANAK TU KAMI
YANG BAYAQ! Mana p kes altantuya? Mana p kes sirul dan azilah? Mana p kes adik
sharinnie? Mana p ? Kes teo beng hock? Kerja hangpa menjaga rakyat bukan
menjaga menteri dan perdana menteri sekalipun. TAKUTLAH KEPADA ALLAH SWT!
Cukupla
takat ni saya cakap bab ni. Kalau ada yang masih tak paham, sama ada anda tak
terang hati, kurang cerdik, atau pun kaldey saja la.
Perlu
diingat, kepada yang dok mengata kerajaan PAS Kelantan tak melaksanakan lagi
hudud tu, macamana depa nak laksana dah depa bukan ada kuasa mutlak, disekat
oleh kerajaan PUSAT.
Perlu
diingat, ada tiga faktor yang memainkan peranan dalam membolehkan Hukum Islam
dilaksanakan. Yang pertama mestilah ada Tanah (Negeri, Negara), yang kedua ada
RAKYAT, dan yang ketiga ada kuasa Mutlak terhadap tanah dan rakyat tadi.
Macamana kerajaan Kelantan nak laksana dah tengkok dipegang oleh Kerajaan
Pusat? Bajet pun disekat. Apa cerita? Sudah-sudah la hangpa oi.
Sama
jugak dengan kes kununnya PAS nak dipijak kepala oleh DAP. Apa yang depa nak
pijak kepala? Depa bukan gaduh ikut pun hukum Islam. Cuma perlu hormat saja,
dan dalam kes ni memang DAP menyatakan pendirian menghormati hukum Islam bagi
ummat Islam, seperti yang dinyatakan oleh pemimpin mereka Karpal singh, Lim
Guan Eng, V Sivakumar dan sebagainya.
Kerana
apa hukum Islam untuk orang Islam saja? Kerana berbalik kepada Aqidah lah.
Kalau Aqidah pun depa dah tolak Islam, memang terang lah di akhirat kelak di
mana bakai mereka berakhiaq. So hukum Islam untuk orang Islam kerana ketaatan
dan keimanan serta kepatuhan kita kepada Allah SWT akan menjadi ukuran. Utk kap
alif fa ro memang tau dah depa kat mana sebab aqidah pun dah lari.
Apa
masalah dengan pakatan rakyat yang disertai PAS, PKR dan DAP? Senang saja,
kepentingan umum iaitu Tahaluf Siasi. PAS tetap berpegang dengan menegakkan
hukum Islam, DAP menegakkan hak asasi kemanusiaan dan PKR bertindak sebagai
penjana kesatu paduan antara semua. Apa masalahnya? PAS tetap memperjuangkan
Islam, tak pernah runtuh pun. Sapa yang dok melutut bila MCA melenting? Bukan ka
alip mim nun wau, sarkis?
Firman
Allah SWT : Janganlah kamu berkata yang tidak elok melainkan kamu dizalimi.
Di
Malaysia Islam dizalimi. Islam dihina. Islam dicerca. Islam dipandang rendah.
Oleh pemerintah sendiri. Oleh sesetengah umat Islam sendiri.
Wajiblah
bagi saya dan anda menentang mereka yang menolak hukum Allah SWT. Termasuklah
mengkritik serta menukilkan kezaliman mereka.
Jangan
berkata lihatlah diri sendiri dahulu sebelum mengata orang lain, kerana saya
memandang dari sudut terang terangan bahawa mereka menolak Allah SWT, maka
wajib bagi saya dan anda yang tahu bahawa Islam dihina oleh pmimpin negara ini
sendiri, menyatakan kebenaran dan menyatakan yg kezaliman di malaysia ini perlu
dijatuhkan.
Saya
dan anda juga tidak terlepas dr melakukan dosa, tetapi apabila terang terangan
Islam dihina, dicaci, di underestimate, wajib bagi saya dan anda menentang
mereka yg menyatakan sedemikian.
Dalam
konteks ini, sudah banyak pemimpin negara kita yg beragama Islam menolak hukum
Islam. Iaitu Mahathir, Najib dan Muhyiddin. Ini bukan politik tp kenyataan
sebenar. Mereka menolak Islam. Jatuh hukum mereka menyatakan sedemikian adalah
sama terpalit terhadap mereka yg menyokong pemimpin2 ini.
Maka
fikirkanlah dan ubahlah kepada pemimpin yg berusaha menegakkan Islam. Ada,
bukan tak ada. Ketepikan unsur kepartian dan fikirkan unsur kehidupan sebagai
seorang Islam. Jangan kerana taboo terhadap warna hijau anda sanggup
mengenepikan aqidah anda.
Sumber
utama
Forum
"Relevankah Hudud di Malaysia" 14 November 2011, Masjid Al-Ibtisam
TTDI Jaya
Oleh
Ustat Hadi Talhah, Ustat Nazmi Abdul Karim dan Ustat Idris Ahmad.
salam alaik...
ReplyDeletepenulisan yang menarik, qul haq walau kana murran..byk yg ana dpt drp penulisan dalam blog ni..syukran..
Arab saudi aman???? lawak...paling banyak kes rogol, cabul adalah...
ReplyDeleteadalah apa?
ReplyDeletepernah p arab saudi? pernah p makkah dan madinah?
hukum hudud bukan penyelesaian kepada masalah sosial di negara.hukum hudud akan menyeret dan menambah lagi masalah lain.termasuk mereka yang bukan beragama Islam tetapi mempunyai IC bercetak agama Islam.JPN dan jabatan Agama Islam juga tidak mempedulikan mereka yang memilih agama lain.Agama lain bebas dan terbuka sekiranya penganutnya bertukar agama..tapi Islam tidak.disitulah bentuk paksaan yang tidak dinyatakan secara langsung.Perlu ada penelitian yang sesungguhnya dari pihak yang berusaha melaksanakan hukum hudud..
ReplyDelete