Tuesday, March 6, 2012

Perbezaan Pendapat Tanda Kerajaan dalam Krisis? Rakyat kurang yakin?



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Perbezaan Pendapat adakah waran untuk dijadikan isu sebagai sesuatu pemerintahan itu berada di dalam kemelut atau krisis?

Sekarang ni dok heboh pasai Kerajaan Kedah kununnya berada di dalam krisis pemerintahan, di mana penolakan tawaran oleh dua exco kerajaan negeri iaitu YB Phahrolrazi Zawawi dan Dr. Ismail.
Lebih menarik, ada yang mengatakan perbezaan pendapat ini telah membawa kepada kemelut yang boleh menentukan tanda aras keyakinan rakyat terhadap sesebuah kerajaan. Wau, macam tu tak boleh ada perbezaan pendapat langsung lah? Wooo…orang jenis apakah yang berani menyatakan kenyataan sedemikian ini? Yaa, orang seperti ini dikatakan ibarat musuh dalam selimut.

Ada seorang makhluk Allah SWT ni mengaku bahawa dia bekerja di bawah pemerintahan kerajaan Kelantan, day in day out, dan terus menyatakan yang kerajaan Kelantan di bawah PAS adalah kerajaan yang lemah. So? Apa kaitannya dengan ‘kerisis/kemelut’ kerajaan negeri kedah? PAS Kelantan lemah, penanda aras PAS kedah lemah? And by the way, apa facts yang dia bawakkan untuk claim PAS Kelantan lemah? Zero. Dia Cuma claim dia day in day out kerja gomen kelate. Kahkahkah, macam ni ja orang yang sembunyi2 sokong umno nak debat? Oi hang tau dak gaji hang tu bukan mai dari kerajaan Pusat, dari kerajaan Tuan Guru yang hang gheja tu la, nak harapkan duit Kelantan yang patutnya disalurkan oleh Pusat, ada hang nak rasa? Melainkan hang gheja ngan annuar musa lain la kot..

Kemudian di samakan pulak dengan krisis yang melanda Perak, dimana YB Nizar dirampas kuasa secara haram. Kononnya vote of no confidence di nyatakan oleh exco dan Sultan memecat yb Nizar.
Alih-alih kata Sultan Kedah Pro-PAS. Kahkahkah…mana dia dapat tau pun tak tau..dia p sembang ngan sultan kot..

Jika perbezaan pendapat di dalam majlis exco menjadi suatu tanda aras keyakinan rakyat kepada kerajaan tersebut, alangkah lemahnya pemikiran rakyat jika menilai berdasarkan ini.

Mai saya cerita cara yang kita sepatutnya faham dalam keadaan yang tak sepatutnya menjadi isu ni. Mengapa ia jadi isu? Media lah..kerja depa..benda A cakap B, benda B cakap C. ni memang ideology Machiavelli. Media digunakan sepenuhnya demi mengekalkan kuasa yang ada. Cerita mesti diputar belit agar ideology yang bertentang dengan ideology yang dibawa oleh pihak berkenaan menjadi negative. So kena hati-hati dalam membaca dan menerima tulisan media ni, baik di pihak pro A mahupun di pro B. (paham2 la kan A dan B tu sapa).

Saya secara kebetulan mempunyai salah seorang dari ahli keluarga saya yang termasuk di dalam sidang tertutup prosiding pendengaran jawatankuasa ulamak PAS Pusat terhadap kedua-dua belah pihak Ustaz Azizan Abdul Razak dan jugak YB Phahrolrazi serta Dr. Ismail. Mungkin anda percaya mungkin anda tidak percaya (hang sapa, aku pun bleh kata sepupu aku duk skali ustat azizan). Apa yang saya pasti, ahli keluarga saya ini memang sama-sama bekerja dengan kedua-dua orang ini iaitu ustat Azizan dan YB Phahrolrazi sendiri. Faham ya istilah SAMA-SAMA BEKERJA. Bukan BEKERJA DI BAWAH.

Apa yang saya nak habaq kat sini ialah, jawatankuasa ulamak Pusat, atau pun pendekatanya geng2 majlis Syura Pusat, dah come out with investigation report, investigation hearing kepada kedua-dua belah pihak. Ustat Azizan dah come out with hujah dan faktanya dan YB Phahrolrazi dah come out with hujah dan faktanya. Apa pun decision yang keluaq adalah berdasarkan penelitian kedua-dua belah pihak punya hujah. Habih cerita. Apa nak jadi isunya? Ada kaitan dengan keyakinan rakyat?

Dalam kes ini, kalau dibuat secara format bahas ala parlimen, ustat Azizan akan jadi sebagai pihak kerajaan dan yb phahrolrazi akan jadi pihak pembangkang, dan keputusan juri iaitu ahli majlis syura memutuskan ustat Azizan akan menjadi MB Kedah sehingga PRU13 dan YB Phahrolrazi dinaikkan pangkat ke pesuruhjaya PAS Kedah berkuat kuasa serta merta. Anda nak percaya atau tidak, ini adalah prosiding yang pertama. NAMUN, apabila sampai keputusan untuk diumumkan oleh Presiden PAS iaitu Tuan Guru Hadi Awang, telah ditolak bulat-bulat. So kes ini, apa kaitan dengan keyakinan rakyat?

So dalam kes ni, Tuan Guru Hadi sebenarnya bukan campur tangan, tetapi beliau sebagai Presiden PAS layak memberi keputusan atau pun rundingan kedua dilakukan. Saya bukan pro Tuan Guru Hadi. Saya lebih setuju pendekatan Tuan Guru Nik Aziz baru-baru ini mengenai hal ini, iaitu “buatlah yang mana akan menjadikan keadaan lebih elok”. Dia tidak suruh atau dia tidak larang apa pun tindakan yang bakal diputuskan. Beliau sebagai mursyidul Am PAS nampak lebih relevant dalam kenyataan ini. Tapi saya kira Haji Hadi juga telah bertemu kedua-dua belah pihak dan telah mendengar kedua-duanya berdasarkan hujah masing-masing.

So pada ana kes ini sebenaqnya tak sepatutnya membabitkan keyakinan rakyat pun (awat plak, bila exco bergolak, mestila menyebabkan orang kurang yakin dengan pemerintahan ni, sedangkan sama-sama exco pun berbeza pendapat?kalau tak ditangan dengan bijak macamana orang nak yakin?) Tu dia la bila orang kata problem statement pun dah tak paham..melalut habih la semua. Ok.

Problem Statement: Exco does not want to renew position in 2012 (Phahrolrazi,Ismail)

Root-cause: Indifferences in decision making between exco members and the head exco (MB)

Root-cause investigation:
·         
Main Root Cause: Certain decisions made by MB were seen as direct negotiation, where it should be open tender, and instead neglecting or rejecting PAS delegate decisions. (This is what claimed by Phahrolrazi)
·         Fact and figures brought up by both sides to stand up for themselves.

Corrective Action and Preventive Action (For first proceeding):

·         Phahrolrazi to be installed as PAS Kedah Chief Commissioner (Pesuruhjaya PAS Kedah)

·         Ustat Azizan Razak will maintain as MB of Kedah until the next GE

Ini yang dikatakan prosiding yang pertama yang telah direjek oleh Tuan Guru Hadi Awang. Sebenaqnya perjalanan dalam menyelesaikan kes ni cukup simple dan straight forward. Pihak A bagi hujah, Pihak B bagi hujah, dan Pihak C buat keputusan. Senang. Apa kaitan nya dengan keyakinan rakyat?

Dalam kes ni, boleh la dikatakan:
Pihak A: Ustat Azizan
Pihak B: Phahrolrazi dan Ismail
Pihak C: Jawatankuasa Ulamak PAS Pusat

Ada ‘suara-suara’ pulak yang mengatakan, tak boleh la geng PAS pusat campurtangan sebab ia melibatkan Exco kerajaan negeri kedah. Awat pulak tak boleh. Kot mana pun semua bernaung di bawah PAS. PAS Pusat berhak mengambil inisiatif dalam menyelesaikan apa yang berlaku. Ooo kalau kes Perak Najib dan Azlan Shah campuq tangan hangpa tak hingaq? Isu Shahidan Kassim dengan Isa Sabu di Perlis tadak sapa hingaq pun? Sengap lagu tu ja? Boleh pulak tak melanggar undang-undang tubuh perlis?

Dalam kes ni takkan nak ambik majlis ulamak PAS Kedah jadi juri. Tentu akan ada unsur bias dalam keputusan tu, sama ada memihak satu pihak, atau satu pihak lagi. Sama la macam Laporan Ketua Audit Negara, ia tidak boleh memihak atau melapor kepada mana-mana pemerintah. Ia mesti melapor kepada setiap Sultan negeri tersebut, sebab Sultan tidak boleh memihak mana-mana parti politik. Jenuh makan rasuah la lagu tu Tan Sri Ambrin Buang kalau nak pihak ikut pemerintah negeri.

Akhir sekali, mari kita sama-sama kembali kepada As-sunnah Rasulullah SAW.

Sabda Nabi SAW:
"Perbezaan pendapat di kalangan umatku adalah satu rahmat dan perpecahan itu azab (menyakitkan)."

Perpecahan atau perbezaan pendapat ini adalah dalam Bab FEQAH.

Bab Feqah mengandungi perkara-perkara seperti Ibadah, Muamalat, Munakahat, Jenayah dan Siasah.

Dalam hal-hal ini, nabi membenarkan berlaku perbezaan pendapat.

Sebagaimana sabdanya, “Barangsiapa berijtihad dan ijtihadnya betul, ia mendapat 2 pahala. Ijtihad yang salah mendapat 1 pahala”.

Nabi tak katapun, ijtihad yang salah mendapat dosa!. Malahan diberi 1 pahala. Barangkali sebagai hadiah untuknya kerana serius memikirkan masalah agama untuk kebaikan ummah. (Siapa yang boleh ijtihad tuu.. tengok oranglah, pulak!)

Tambahan pula ayat-ayat Al-Quran itu ada yang jelas (ayat Muktamad), dan ada yang samar-samar (ayat Mutasyabihat).

Ayat yang samar-samar sudah pasti timbul tafsiran yang berbeza-beza disebabkan kepala otak yang berbeza-beza kadar IQ nya.

Contoh, masalah dalam bab batal wuduk. Perkara ini berbangkit dari firman Allah yang tak jelas, iaitu,“Atau kamu menyentuh perempuan” (Al Maidah: 6)

(Ulama membandingkan perkataan ‘sentuh’ dengan sifat Allah yang Maha Pemalu. Sentuh di situ ada makna tersirat!).

Maka..

Iman Syafie r.h. berijtihad, sentuh kulit perempuan batal air sembayang.

Iman Hanafi kata, tidak!. Naik ‘syok’ baru batal air sembahyang.

Ada pula seorang Imam kata, sampai peringkat bersetubuh baharulah batal air sembahyang.

Mana satu yang tepat dan dapat dua pahala, Waallah hualam!

Yang pasti, kita mudah untuk mengerjakan tawaf Baitullahi Haram di kala perempuan-perempuan Hidustani dok sondol-sondol kaki kita kat depan-belakang! Kan tu satu Rahmat!.

Kalau tidak.. kita dok berulang ambil air sembahyang untuk cukup 7 pusingan. Jenuh jugak la kan.

Berbeza pendapat ni bukan bermusuh. kita sebagai manusia biasa sewajibnya memahami bahawa perbezaan pandangan atau buah fikiran bukanlah dicipta untuk mencetuskan satu permusuhan dan sentimen pertelagahan sesama manusia. Sebaliknya, ia hanyalah merupakan sebahagian daripada wadah atau medium untuk mencipta satu persefahaman yang mantap dan semangat toleransi yang jitu dan akhirnya akan menjalin satu ikatan persaudaraan dan kesatuan ummah yang mapan sama ada sesama Islam mahupun sesama bukan Islam.

Contoh paling mudah dalam Islam berkenaan persoalan perbezaan pendapat ini timbulnya pelbagai mazhab. Kita harus menerima hakikat bahawa walaupun agama Islam itu satu, namun tafsiran terhadap Islam itu berbeda-beda. Kerana itulah  wujudnya pelbagai aliran atau disebut juga mazhab dalam dunia Islam sejak awal lagi. Bahkan perbezaan kefahaman ini wujud sejak di zaman para sahabat Rasulullah SAW lagi. Apatah lagi kita umat akhir zaman. Persoalan sebesar Akidah masih ada banyak khilaf, apa lagi isu-isu lain yang bersifat teknikal.
Teladani Rasulullah SAW. Mari kita perhatikan beberapa contoh yang dipetik daripada sirah agung Rasulullah SAW dalam persoalan menangani perbezaan pendapat ini.
1. Sejurus perang Ahzab atau perang Khandak, Rasulullah s.a.w. memerintahkan sebahagian para sahabat ke perkampungan Bani Quraizhah untuk mengambil tindakan ke atas pengkhianatan semasa peperangan. Sebelum bertolak Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barang siapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka janganlah dia solat asar melainkan di Bani Quraizhah.”
Para sahabat dari madrasah az-Zawahir menafsir hadis itu secara literal sehingga menyebabkan mereka melewatkan solat asar sehinggalah mereka tiba di perkampungan Bani Quraizhah walaupun telah masuk waktu maghrib. Para sahabat dari madrasah al-Maqasid melakukan solat asar ketika di perjalanan kerana berpandangan bahawa tujuan Rasulullah s.a.w. berkata begitu ialah supaya para sahabat bersegera ke sana.
Ketika disampaikan hal itu kepada Rasulullah, Baginda tidak menyalahkan mana-mana golongan. Inilah antara bukti bahawa Rasulullah s.a.w. sangat meraikan perbezaan pendapat di kalangan para sahabat malah Baginda membiarkan mereka beramal mengikut ijtihad masing-masing.
2. Musyawarah yang diperintahkan Allah kepadaNya telah dipraktikkan oleh Rasulullah dalam banyak peristiwa terutamanya dalam soal-soal yang berkaitan dengan strategi perang.
Contohnya dalam perang Badar. Rasulullah telah bermusyawarah dengan para sahabat dengan menawarkan ideanya untuk menghalang khafilah musyrikin Quraisy yang kembali dari Syam. Idea tersebut diterima dan disepakati oleh para sahabat dengan kata-kata yang menyakinkan:
”Ya Rasulullah, sekiranya engkau mengajak kami berjalan menyeberangi lautan yang luas ini, tentu akan kami lakukannya dan sekali-kali tidaklah kami akan bersikap seperti kaum Musa yang berkata kepada nabinya: Pergilah engkau bersama Tuhanmu berperang, sedang kami akan tetap tinggal di sini.”
Perbezaan pendapat dalam muyawarah sebegini mampu dimurnikan dengan baik hingga menimbulkan penyelesaian terbaik yang diterima semua.
Diriwayatkan Ibnu Majah bahawa Rasulullah bersabda:
“Jika seorang di antara kamu dimesyuarahi saudaranya, maka hendaklah ia memberikan petunjuknya”
Sewajarnya wujud perasaan saling hormat menghormati dan harga menghargai antara satu sama lain kerana kita semuanya diciptakan Allah bersama-sama dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing biarpun kita adalah sebaik-baik makhluk di bumi Allah ini.pendapat atau pandangan boleh  saja diterima dan  boleh juga ditolak, kerana ia hanyalah pandangan, ia bukan satu keputusan, bukan satu resolusi, bukan juga satu arahan malah bukan dalil mutlak! Maka perbincangan secara ilmiah wajiblah diadakan.  Tidaklah menjadikan seseorang itu rendah martabat atau menjadi hina jika pendapatnya ditolak.
Dalam kes ni adalah sangat ketara professionalism diperlukan oleh kedua-dua belah pihak.

So kesimpulannya,

Isu ni tak sepatutnya membangkitkan kebimbangan rakyat pun, kenapa?

Kerana, prestasi Kerajaan Kedah di bawah PAS sudah 54 tahun meninggalkan prestasi Kerajaan Kedah di bawah UMNO. Baru pegang 4 tahun sudah surpass 54 tahun pemerintahan UMNO.

Kerana yang kedua, isu perbezaan pendapat ni antara exco dengan MB. Isu ni hanya kerana decision making.

Apa yang nak ditidak yakin kan?
Wallahualam

No comments:

Post a Comment